Horeca automatisering in de strijd tegen personeelstekor

16 augustus 2021

Automatisering in de horeca

Het is je vast niet ontgaan: er is een enorm personeelstekort in de horeca. Om de horecazaken toch draaiende te houden, is het belangrijk dat het huidige personeel zo efficiënt mogelijk te werk kan gaan. De automatisering van jouw horecazaak kan hierin een belangrijk rol spelen. In dit blog vertellen we je er meer over. 

Bestelling plaatsen met de smartphone
Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone. Maak hier gebruik van door met QR-codes te werken. Gasten die plaatsnemen in het restaurant of op het terras kunnen met hun smartphone de QR-code op hun tafel scannen. Dit kan een QR-sticker zijn die op de tafel is geplakt, maar je kunt ook een QR-bordje plaatsen. 

Na het scannen van de code wordt op de smartphone de bestelwebsite geopend. De link is gekoppeld aan het tafelnummer. Zodra de klant een bestelling plaatst, wordt deze automatisch doorgegeven aan de keuken en hoef het eten of drinken slechts nog gemaakt en bediend te worden. De bediening hoeft dus geen bestelling meer op te nemen. Dit scheelt ontzettend veel tijd en er worden zo ook minder fouten gemaakt. Bovendien is het voor gasten op deze manier makkelijker om nog snel even een extra drankje of gerecht te bestellen. 

Een alternatief voor het bestellen via de smartphone is het plaatsen van bestelzuilen. Verschillende fastfoodketens maken hier al een tijd gebruik van, maar ook steeds meer horecazaken zien het nut ervan in. Na het plaatsen van de bestelling via de bestelzuil kan de klant de bestelling afhalen bij de balie of geef de klant een tafelnummer mee, zodat de maaltijd of het drankje alsnog aan tafel geserveerd kan worden. 

Betalen via een QR-code
Je kunt QR-codes ook nog op een andere manier inzetten. Plaats een QR-code op de bon, waarmee de gasten direct kunnen afrekenen via iDEAL of met hun creditcard. De klant hoeft de QR-code op de bon alleen met de smartphone te scannen en kan direct een betaaloptie kiezen. Zo voorkom je dat gasten op de bediening moet wachten om de rekening te betalen en bovendien neem je een extra taak uit handen van het personeel.

Liever niet werken met QR-codes, maar wel zorgen voor een snelle betaling? Ga dan voor een touchscreen kassa of pinkassa. Deze kassasystemen maken het makkelijk om de bestelling bij te houden, waardoor de bon na het bezoek direct uitgedraaid kan worden. 

Efficiënter werken met handhelds
Schrijft jouw personeel de bestellingen nog steeds op papier? Dan is het nu tijd om over te gaan op handhelds. Zo kan het personeel een stuk efficiënter werken en bovendien voorkomt dit ook fouten door een onduidelijk handschrift of kwijtgeraakte orders. Handhelds kunnen gekoppeld worden aan kassasystemen, waardoor de bestelling direct bijgehouden kan worden. Dit zorgt voor een goed overzicht, waardoor de klant beter en sneller bediend wordt en de medewerkers meer rust en controle hebben. Iets waar het personeel je in deze tijd erg dankbaar voor zal zijn.