Klanten willen steeds meer zelf bepalen, help hen vooruit met een tablet kassa

23 oktober 2021

Steeds vaker willen gasten zelf invloed hebben op het bestellen, eten en betalen. Dit is erg logisch want het draagt zeer bij aan de gastvrijheid wanneer een klant zelf kan bepalen hoe de avond eruitziet. Wanneer je klanten zelf invloed wil laten hebben op al deze dingen, kan bestellen via een QR-code erg handig zijn.

Contactloos betalen

Het ziet ernaar uit dat fysiek betalen, zoals met pin, contact en creditcard, langzaam aan het verdwijnen is. We gaan spoedig over op autonoom betalen, dus via iDeal. Dit evolueert vervolgens in bij een horecagelegenheid bestellen via een app, en wanneer je de deur uitloopt heb je al automatisch betaald. In sommige supermarkten kan je ook al cashloos betalen en veel mensen rekenen liever af bij de zelfscan dan aan de fysieke kassa. Het is gewoon veel makkelijker. Ook betalen met je mobiele telefoon is erg snel populair geworden.

QR-codes

Mensen zijn steeds meer gewend geraakt aan het gebruiken van QR-codes. Al helemaal door de lockdown vanwege de coronapandemie, omdat dit toen het nieuwe normaal werd. Wanneer de pandemie over is, is het plan om bestellen met QR-codes nog steeds erin te houden. Naast het bestellen en betalen, willen ook steeds meer horecaondernemers klanten de mogelijkheid geven om via QR-codes te kunnen bijbestellen, of service te kunnen vragen van een medewerker. Medewerkers worden hier ook steeds meer op voorbereid, door ze te leren om klanten enthousiast te maken over de QR-codes. Ze moeten kunnen inschatten welke klanten op deze manier geholpen willen worden, en welke fysieke service de voorkeur geven. 


QR-codes zijn veel praktischer

Over het algemeen vinden veel horecaondernemers QR-codes veel praktischer. Gasten kunnen snel en makkelijk bestellen en betalen, waarbij ze niet lang hoeven te wachten tot een medewerker ze komt helpen. Het lijkt misschien onpersoonlijk, maar het is eigenlijk heel klantvriendelijk en dit geeft de gasten een gevoel van meer gastvrijheid. Daarnaast is het ook voor de medewerkers fijn, omdat de werkdruk hierdoor daalt. 

Daarnaast kan je via de QR-code het menu bekijken, wat ook veel handiger is dan een fysiek menu. Via een app met het menu kunnen klanten duidelijk aangeven wat ze willen, in welke hoeveelheid en wanneer. Ook is de service veel persoonlijker, omdat iemand die geen vlees is bijvoorbeeld niet hoeft te zien welke steaks er allemaal zijn. En iemand die allergisch is voor noten, kan de gerechten die noten bevatten eruit filteren. Dit maakt bestellen veel klantvriendelijker.

Ook is er hiermee de mogelijkheid voor upselling, omdat de app suggesties kan geven voor wat de klant gaat bestellen. Met goede software kan al voorspeld worden wat een klant gaat bestellen.

Omnichannel

Een omnichannel zal dus in de toekomst steeds meer voorkomen. Een omnichannel is een platform waar verschillende bestel- en betaalkanalen in één platform zitten. Er zitten een heleboel extra functies en mogelijkheden aan, die fijn zijn voor de medewerker. Horecaondernemers willen ook steeds vaker een kassasysteem dat flexibel is en aan te passen is aan zijn wensen. Hiermee gaan de processen van bestellen, bereiden, bedienen, betalen en beheren veel sneller, wat zorgt voor betere service voor de klant en meer omzet. Dit is ook met het oog op de toekomst. 

Maar niet alleen voor het bedrijf is een omnichannel erg fijn. Ook klanten waarderen het gebruik van een omnichannel, omdat ze zo zelf invloed kunnen uitoefenen op welke wijze ze bestellen: via een medewerker, met een QR-cde, via een tablet kassa of online om iets te laten bezorgen. Zo kunnen klanten bestellen en betalen op de manier die zijn het prettigst en meest comfortabel vinden.